Σ. Καρυδάκης, Thérion

Thérion

Η αγάπη, η θεωρούμενη ως ένα από τα βασικότερα αγαθά στην ανθρώπινη ζωή, είναι στην πραγματικότητα η πηγή του Κακού, η αγαθή μάσκα του Θανάτου. Γι’ αυτό, είναι ορθότερο να αφήνεσαι να αγαπηθείς παρά να αγαπάς, όπως είναι και ηθικότερο να υφίστασαι το κακό από να το διαπράττεις.

Έτσι πιστεύει ακράδαντα ο Γιώργος, 19χρονος φοιτητής, που ζει βυθισμένος στον κόσμο των ιδεών. Γι’ αυτό δεν επιτρέπει στον εαυτό του να αγαπήσει, όπως επίσης δεν επιθυμεί να κατέχει τίποτα, δεν λέει ποτέ ούτε καν το πιο αθώο ψέμα και δεν πράττει το κακό ακόμα και για να αντισταθεί έστω κι ελάχιστα στη θηριωδία των ανθρώπων: Ο καθένας θα μπορούσε να τον κακοποιήσει, δίχως εκείνος να σηκώσει το χέρι για να προστατευτεί, πόσο μάλλον για να ανταποδώσει τη βία.

Σαν αναγκαίο αποτέλεσμα αυτών των ιδεών, ο Γιώργος είναι αποφασισμένος να δοθεί σ’ οποιονδήποτε θα τον αγαπήσει, ερωτικά ή με όποιον άλλο τρόπο, δίχως να επιτρέψει στον εαυτό του να ανταποδώσει ο ίδιος την κτηνωδία της αγάπης. Όμως, όντας παιδί της φύσης, των βιβλίων και των αγνών ιδεών, δεν πίστευε ποτέ ότι, προσπαθώντας να σώσει έναν έφηβο που απήχθη, θα έμπλεκε με μια εγκληματική οργάνωση, με αρχηγό κάποιον μεγαλογιατρό, διάσημο χειρουργό, καθηγητή της Ιστορίας της Ιατρικής και ιδιοκτήτη πολυτελούς κλινικής, που απάγει εφήβους και τους διοχετεύει σε ευρωπαϊκά δίκτυα παιδικής πορνείας και τελετουργικών φόνων, ή τους δολοφονεί για να χρησιμοποιηθούν τα σώματά τους στον χώρο των μεταμοσχεύσεων και της φαρμακοβιομηχανίας (organ trafficking).

Έτσι λοιπόν ο Γιώργος, ό,τι πόθησε περισσότερο, την ομορφιά και τη γνώση, θα πρέπει τώρα να τα διδαχτεί παραδινόμενος ακριβώς σε ό,τι φοβόταν: Στην αγάπη ενός Θηρίου. Αλλά, στα αρχαία Ελληνικά, θηρίον δεν είναι μόνο το σαρκοβόρο κτήνος, μα κι οποιοδήποτε πλασματάκι του δάσους, ακόμα και το πιο αδύναμο, ακόμα και το πιο αθώο… Ποιος, λοιπόν, είναι ο καλός και ποιος ο κακός; Ποιος ο θύτης και ποιο το θύμα;

Στο βιβλίο επιχειρείται κατ’ αρχήν να αναλυθούν με εργαλείο τη λογοτεχνία οι ιδέες, οι καταστάσεις, οι αυτοδικαιολογήσεις, οι τρόποι μέσω των οποίων η εξουσία, συλλογική ή ατομική, στην οικονομία, σε λογής κοινωνικά επίπεδα, ηλικίες, μορφωτικές βαθμίδες, αλλά και στον έρωτα ή ωμά στο σεξ, κι οποιοσδήποτε την ασκεί, μπορεί να διαφθείρει τους παντοιοτρόπως εξουσιαζόμενους, μάλιστα τους εφήβους και τους νέους, κορίτσια και αγόρια. Η ίδια η αγάπη κρύβει μια όψη κυριαρχίας, αφού ο αγαπώμενος συχνά υποκύπτει στην τρυφερότητα, στη φροντίδα, στο συναισθηματικό οπλοστάσιο εκείνου που τον αγαπά, ακόμα κι αν τούτος είναι ένα Θηρίο. Αλλά και το Θηρίο μπορεί να αλλάξει από την επαφή του με τον αθώο, εκείνον που υποκύπτει στη μαγγανεία της αγάπης: Να του φυτρώσουν κοφτερότερα δόντια ή, ενίοτε, να χάσει κι αυτά που έχει, από θύτης καθιστάμενος θύμα του τερατικού εαυτού του και του θύματός του.

Στις μέρες μας, που το εμπόριο και η χρήση ανθρώπων, κυρίως εφήβων και νέων, με σκοπό το λεγόμενο organ trafficking αλλά και τη λογής εγκληματική σεξουαλική εκμετάλλευση, ατομική ή συλλογικά οργανωμένη, γνωρίζει μια πρωτοφανή άνθηση και συνδυάζεται με τις ανάγκες όσο και την αχαλινωσία των ανθρώπων που ασκούν ποικιλοτρόπως εξουσία, ίσως το Thérion αποδεικνύεται φρικιαστικά προφητικό…

Εκείνο που προσπάθησε σε τελευταία ανάλυση ο συγγραφέας του βιβλίου να ερευνήσει μέσω του λογοτεχνικού μύθου και της ανάλυσης των σκοτεινών όψεων της αγάπης, είναι η ίδια η θηριωδία της ανθρώπινης ψυχής, ανεξάρτητα από την επίφαση ή και τις καλές προθέσεις των συναισθηματικών εκδηλώσεων της: Το προϊστορικό, το ζωώδες υπόστρωμα του εαυτού, που μέσω της ανεξέλεγκτης εξουσίας ανθρώπου πάνω σε άνθρωπο μπορεί να αναδυθεί στην επιφάνεια της συνείδησης στον καθένα μας και να εκδηλωθεί ως δύναμη της καταστροφής και του θανάτου εαυτού και αλλήλων. – Ό,τι δυστυχώς βλέπουμε καθημερινά γύρω μας σήμερα στους πολέμους, στον κοινωνικό αλληλοκανιβαλισμό, στην παράνοια των θρησκειών, στην εγκληματική σεξουαλική χρήση ανθρώπων, στην πολιτική και οικονομική ασφυξία που προωθούν οι λογής ιδεολογιών («δεξιά» κι «αριστερά») καθεστωτικοί εξουσιάζοντες. Γιατί η διαπίστωση και ανάλυση της φύσης του κακού μέσω της λογοτεχνίας όπως και μέσω του στοχασμού, μπορεί να σπάσει το μαρμάρινο κουκούλι όπου κοιμάται το καλό, και να το κάνει να φτερουγήσει ελεύθερο.

Το βιβλίο μου Thérion, εκδόθηκε στην Αθήνα από την Εμπειρία Εκδοτική το 2010. Κυκλοφόρησε από τον ίδιο εκδοτικό οίκο έως τον Απρίλη του 2017. Έκτοτε επαναθεωρήθηκε στο σύνολό του με διορθώσεις και αλλαγές παίρνοντας τη σημερινή ψηφιακή μορφή του, και κυκλοφορεί μόνο από την ιστοσελίδα μου, www.analphabet.gr.